HTML

Fő támogató

quantis.jpg

Csoma szobája

Nyugat-Tibet majdnem 6000 kilométerre van Budapesttől, de mégis köze van Magyarországhoz. Itt, egy Zangla nevű faluban élt Kőrösi Csoma Sándor, amikor kalandos körülmények közt a tibeti-angol szótárán dolgozott. A Himalája mélyén álló egykori erőd majd 100 évig elfeledve állt, míg hat éve néhány fiatal magyar építész nekiállt, hogy felújítsa. Szerzőnk egy nyarat és egy kemény telet töltött már a vidéken. Idén azért megy ki, hogy kiderüljön, sikerül-e a magyar önkénteseknek befejezni a munkát, vagy győz a havazás, földcsuszamlás, és a helyiek kényelmes munkatempója.

IndaFotó képek

Friss topikok

Linkblog

Mit csinálnak a tibetiek, ha tényleg hideg van?

2011.02.10. 09:35 Földes András

 Mivel töltik az idejüket az emberek ott, ahol fél évig tart a tél, kinn mínusz 40 fok van, benn viszont nincs áram, folyóvíz, sőt, wifi sem. A helyzetet még elképzelhetetlenebbé teszi, hogy ezen emberek egy olyan faluban élnek, ahová nyáron is csak dzsippel lehet eljutni, télen pedig gyalog, mégpedig egy befagyott folyó jegén, 3-4 napos gyaloglással. Mindez ráadásul egy Borsodnál is távolibb helyen van, a Himalája közepén.

 
A fenti egyszerű, de egy nagy sávszélességű helyről mégis nehezen megválaszolható kérdés indított el Nyugat-Tibetbe, annak a falunak az irányába, amiről három éve már tudósítottunk. (Az első út története röviden itt >>>)  2008 nyarán egy hűtőszekrény méretű, 60 kilós elektrokinetikus műalkotást vonszoltam keresztül Indián, hogy hol kafkai, hol Indiana Joneses kalandok után elhelyezzük egy 600 éves tibeti erődben.
 
Amit raknak nyáron, leomlik télen?
 
Ez az erőd volt egyébként téli expedíciónk másik résztvevőjének célja. Irimiás Balázs vezeti azt a fiatal magyar építészekből és önkéntesekből álló csoportot, amely az évszázadok alatt romlásnak indult erőd felújításán dolgozik. Bár a négyszintes erőd több ezer kilométerre fekszik a Kárpát medencétől, és hosszú ideje lakatlan, mégis a magyar kalandturisták egyik búcsújáró helyévé vált, köszönhetően annak, hogy 1823 és 1824 között ott dolgozott tibeti-angol szótárán a legendássá vált tudós és utazó, Kőrösi Csoma Sándor. 

 

A civil szerveződés munkájának köszönhetően a 3800 méteres magasságban fekvő épület állapota sokat javult az utóbbi években, de az ingatlan tulajdonosa, a zanglai király állította: a komisz himalájai tél minden alkalommal kicsit visszabontja azt, amit a magyarok nyáron építettek. Mivel azonban a helyieknek nem a németes egzaktságú helyzetismertetés a legjellemzőbb tulajdonságuk, Irimiás Balázs meg akarta vizsgálni, valójában milyen behatásoknak kell ellenállnia az egykori palotának.

Mínusz harminc fok 

Az építészeti és antropológiai célok ellenére mégsem diktafonokkal, mérőszalagokkal és vízszintezőkkel szerelkeztünk fel. Csomagjaink hágóvasaknak, jégcsákányoknak, köteleknek és a magashegyi ruházatnak köszönhetően lépték át a repülőtéri súlyhatárt. Célunkat, Zangla falucskát télen ugyanis csak gyalog lehet megközelíteni. A dzsipek, amik nyáron átverekszik magukat a magas hágókon, ebben az évszakban a térség fővárosát, Lehet is alig tudják elhagyni. A hágókat magas hó borítja, az utat nem lehet megtisztítani a rendszeres földcsuszamlásoktól és kőhullásoktól. Ami a helyieket egyáltalán nem zavarja, télen ugyanis évszázadok óta a befagyott Zanszkár folyó jegén közlekednek.
 
Míg a völgyek során át futó út közel 500 kilométeres, a hegyeken átvágó folyón alig 100 kilométert kell megtenni. Igaz az út állítólag olyan, mint valami óriáscsúszda, és nem csak azért, mert csúszik, hanem mert ha az ember egyszer elindult, akkor már csak a végén van kiszállás. A folyó magas sziklafalak közt kanyarog, kimenekülni nem lehet, és ha ki is másznánk, nincs hova, körben a Himalája vonulatai várnának csak.
 
A hőmérséklet ilyenkor mínusz 20-30 fokig is csökkenhet, az éjszakákat is a folyó jegén kell tölteni, és mindeközben csak azokra a tartalékokra számíthatunk, amiket magunkkal viszünk. A nyilvánvalóan csak high tech felszerelésekkel túlélhető körülmények ellenére a helyiek már évszázadokkal a Gore tex, az iglusátor és a benzinfőző feltalálása előtt a folyó jegén közlekedtek telente. Csapatunk harmadik tagja, Gulyás Tibor operatőr azért csatlakozott, hogy filmet forgasson az útvonalról, amit az őslakók csedarnak hívnak.
 

 
A film aktualitása, hogy a folyó fölötti sziklafalakba már elkezdték vájni az utat, amely ha elkészül, feleslegessé teszi a jégtúrát. A hegység lakói dzsippel, vagy ha nagy a hó, akkor gyalog is kijuthatnak majd az elzárt völgyekből. Igaz, arról megoszlanak a vélemények, hogy az utat 2-3, vagy inkább 20-30 év alatt fejezik be. Céldátummal valósznűleg a tervezők sem rendelkeznek, mivel a himalájai útépítés nehézségei még az euró magyarországi bevezetésénél is beláthatatlanabbak. 
 
Annak ellenére, hogy utunkon nem hogy a civilizációval, de még netkávézókkal sem fogunk találkozni, blogunk olvasói minden nap követhetik kalandjainkat a blog.hu és a tibeti lámák együttműködésében kifejlesztett time-shift-blogging system alkalmazásának köszönhetően.
 
(A fenti képek még a 2008-as túrán készültek.)

55 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csoma.blog.hu/api/trackback/id/tr702651030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pécsi bölcsész 2011.02.10. 11:43:41

ez nagyon jó!
gratulálok!

s.l.i.p.k.n.o.t 2011.02.10. 11:46:12

Nagyon tetszik! Követni is fogom:)

Lady Grey 2011.02.10. 11:47:46

Tiszteletre méltó a a célkitűzés. És érdekes a poszt, csak éppen semmi köze nincsen a címhez... pedig én tényleg kíváncsi lennék arra, mit csinálnak a tibetiek, ha tényleg hideg van... :-)

bunkó · http://bunko.blog.hu 2011.02.10. 11:48:03

Esetleg (adatátvitelre is alkalmas) műholdas telefon?

...vagy itt nem csak a lámák lámák?
:)

bunkó · http://bunko.blog.hu 2011.02.10. 11:58:15

Nem tudja valaki véletlenül a Csoma szobáját tartalmazó épület pontos koordinátáit? (pl google maps-en)

dioszabolcs 2011.02.10. 12:00:31

CSAK jeep-pel lehet feljutni?! akkor mondjuk egy mitsubishi pajero-val meg se próbálja az ember, vagy egy land rover-rel. fura egy terep lehet.

ewing_65 2011.02.10. 12:52:09

33°40′12″N 76°58′48″E

gyz 2011.02.10. 13:28:41

basszus, de jó lenne társulni :)

remélem, a nyári időjárási katasztrófák télen nem ismétlődnek.

nyáron a zanglai király öt évre tippelte az út elkészültét, de az Indiában nagyon függ a politikától, ráadásul ilyen időjárás mellett minden úzépítés sziszifuszi munka

Muq 2011.02.10. 13:28:44

Elképesztőek vagytok!
A legjobbakat kívánom hozzá és még így is biztos kemény és kalandos lesz.
Hajrá!

gyz 2011.02.10. 13:31:05

@dioszabolcs: tata sumóval, meg mahindra scorpióval járnak. Egyik sem 4x4-es

de néhány indus lazán bevállalja a légdurvábbutakat is egy marutival

olyankor csendben röhögök a szépvölgyi útra kizárólag Lan Cruiserrel merészkedő felsőbb rétegeken :)

gergel 2011.02.10. 13:50:23

Nagyon tetszik a blog, de még több képpel színesebb lenne.

@dioszabolcs:
ez legyen a legnagyobb gondod. egyébként nem is a 'jeep'-et használta, hanem a magyarosított változatot.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.02.10. 14:23:40

Ha lehetőség lesz rá jó lenne néhány videót is látni.

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2011.02.10. 14:40:21

@Lady Grey: hát persze mert még nincsenek ott =)) majd ha odaárnek megtudják, hogy TÉNYLEG mit csinál egy tibeti, ha fázik ! már alig várom =))

TemplarOmega (törölt) 2011.02.10. 15:05:02

Most tényleg mit csinálnak?
Mivel fűtenek -40 fokban?

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2011.02.10. 15:08:57

és mit csinálnak?
mert 2012 után máshol is hasonló viszonyok várhatóak...

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.02.10. 15:10:48

fogadok, nem hallottatok a tumo-ról

1kutya 2011.02.10. 15:36:59

mit csinálnának? nagyobb tüzet raknak!:-DDD

Veszett Hörcsög 2011.02.10. 15:39:26

Riszpekt. Jöjjön a folytatás, még zajlás előtt :-)

szato 2011.02.10. 15:54:25

Vigyázzatok magatokra, szerencsés utat! Várjuk a híreket.
Én úgy tudom, csárdár...

VR6 2011.02.10. 15:56:11

@TemplarOmega: Macintosh+Flash comboval.

www.konyvline.hu · http://konyvline.hu 2011.02.10. 16:20:24

Szegény Kőrösi Csoma, f@sza lehetett abban a jégbarlangban élni a semmi közepén.

www.konyvline.hu · http://konyvline.hu 2011.02.10. 16:21:21

Tényleg, mivel tüzelnek ott, mikor egy fa sincs 100 km-es körzetben, jakszarral ?

eDE 2011.02.10. 16:58:21

"A nyilvánvalóan csak high tech felszerelésekkel túlélhető körülmények ellenére a helyiek már évszázadokkal a Gore tex, az iglusátor és a benzinfőző feltalálása előtt a folyó jegén közlekedtek telente."
Esetleg egyeztetni kéne az egy mondaton belüli ellentétes állításokat, valamint a címet a tartalommal.

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2011.02.10. 17:57:58

@dioszabolcs:
Halálod után lesz mit tanulmányozni az agyadon. A Pajero csak a belvárosban számít terepjárónak.

eDE.
Ha nem érted hát nem érted. Miért kell ezt még világgá is kürtölnöd?

dioszabolcs 2011.02.10. 18:00:06

@Megszívtuk-Waze: igen. ettől én szellemi fogyatékos vagyok... :)
csak felhívtam a figyelmet egy gyakori hibára. a jeep egy márka. a szó amit keres: terepjáró.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.02.10. 20:23:38

@dioszabolcs: Csak felhivnam a figyelmed arra, hogy az alabbi cuccok angol es/vagy magyar neve (is) mind marka, megis hasznalatosak a koznyelvben egy adott kategoria leirasara is (a teljesseg igenye nelkul):

aszpirin, celofan, celluloid, heroin, kerozin, linoleum, jojo (a jatek), ragtapasz, kola, uveggyapot, freon, frizbi, hullahopp, jacuzzi, dzsip, mikrocsip, ping pong, plexiuveg, hungarocell, pillanatragaszto, teflon, termosz, valium, vazelin, walkman.

www.rinkworks.com/words/eponyms.shtml

FD&C Red No. 40 (törölt) 2011.02.10. 20:24:22

Semmiről nem maradhat le a magyar. Ha egy mormota elfingja magát a Himaláján, föl kell oda kapaszkodni a szőrmegalléros pufi kabátban, és blogot kell vezetni róla, ha kell, a mobilon, 160 kakarkternyi SMS-ek füzérében, mert ez az alázatos újságírás.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.02.10. 20:24:49

@KennyOMG: marmint a markanevet az angolban es/vagy a magyarban (is) hasznaljak...

dioszabolcs 2011.02.10. 20:25:20

@KennyOMG:
így van! kihagytad a flex-et.

balsoj 2011.02.10. 21:00:26

eddig jó:)))).....de mi az ,hogy Borsodnál is távolabb van....én itt vagyok!!!!

szalai.mre 2011.02.10. 23:44:06

Hajrá, Andris!
Minden jót a csapatnak!
Imike

végsőkig hiszterizált agyalágyult ámokfutó troll · http://engesztelhetetlen.blog.hu/ 2011.02.11. 00:22:47

@FD&C Red No. 40: Igazad van!!! Csak tudnám i a francot képzelnek ezek a magukat újságirónak meg blogernek hisző baromarcuak!!! Köcsög nagy városi juppi gyerekek akiknek apuka a segge alá tolta a lakást meg a kocsit!!! Más embereknek a munkanélküliség a dolga meg hogy fizetni kell a távfütést nem az ilyen himalályás dolgok!!! Felháboríttó az egész!!! Már ennél mélyebbre nehezen sülyedhet ez az ország!!!

atlbilbaoo 2011.02.11. 01:28:17

Sok sikert! Várjuk a folytatást! A kételkedők, fintorgók és magyar nyelvészek pedig hagyják el az oldalt!

Vuvuzela 2011.02.11. 06:12:21

@wmiki: Háháháháhá! Lesz nagy pofáraesés 2013-ban!

Ööö 2011.02.11. 08:29:27

@dioszabolcs: láttam én ott egyházi méltóságot S merciből kiszállni. Biztos, mert bírta az istenek segítségét. A vele érkező pármufti már H2-t használt. Ő bizonyára nem bízott az istenekben. :) (És van néhány Pajero is ott.)

Ööö 2011.02.11. 08:32:17

@konyvline: igen, jakszarral (is).

-Tom- 2011.02.11. 08:34:31

Baromira tetszik.
Az ötlet is (hajj... régi vágyam, de mennék, nagyon mennék)meg az egész...Hajrá!

-Tom- 2011.02.11. 08:45:29

@FD&C Red No. 40: A mormotafing is fain.
:D
Találó, de mégsem helytálló.

Az embert a kalandvágya hajtja évezredek óta. Ez sarkallta felfedezésekre, a végső határai megismerésére, stb. (patetikus baromságok szabadon behelyettesíthetőek, úgy mint: nagy tettekre, teljesítményekre, olimpiai érmekre, Himalája megmászására...)

Ez alap. Én minden blogolás nélkül is mennék, ha lenne rá időm. Lehet megyek is, legfeljebb nem a hegyre, csak körbe Indiában, Nepálban...Ha van rá lehetőse valakinek, pénze (támogatója), elszántsága, bátorsága, hite, és kíváncsisága mért ne?
Lesz mit mesélni 75 évesen az "onokáknak".

Ha meg előbb elmeséli neked, nekem meg az agyalágyult trollnak, azt unalmunkban a reggeli kávé vagy a déli kajakóma közben faszául elolvassuk és vagy irigykedünk vagy aki nem olyan természet (mint te, ugye) az csak remekül szórakozik.
Ennyi haszna a dolognak. Más tényleg semmi.
Ma is jót prédikáltam evidenciákat. Beh fasza.

Viola, a ló 2011.02.11. 09:46:26

Nagy faszt. Milyen Csoma, milyen Zangla? Ott építitek titokban az óriáshajót, amire csak a gazdagok férhetnek majd fel, ha jön az apokalipszis. Mind láttuk a filmet, lebuktatok.

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2011.02.11. 09:53:56

@dioszabolcs:
:) A Jeep /JP/ ahogy régen használták valóban az, de ő az utca enbere által használt dzsipp kifejezést használta. ezzel illetne általánosságban "terepjárókat. De lényegtelen. Te ettől vagy"ideges" én meg mástól kapok hideglelést...

metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.02.11. 09:54:06

végigolvastam a cikket, mert érdekelt a kérdés.
a választ nem találtam.
akkor majd én: fáznak, vazze.

wombat wombatovics wombatow 2011.02.11. 10:10:20

@nexialista: a tumo az a tibeti szerzetesek titkos módszere ahogy meditálással hőt fejlesztenek és nem fagynak meg mínusz 30 fokban sem. Kb annyi valóságtartalma van mint hogy néhányan tudnak repülni is.

floorwalker (törölt) · http://spacepetanque.blog.hu/ 2011.02.11. 11:03:01

@Megszívtuk-Waze: ezt kissé benézted :P:D

"Mitsubishi Pajero/Montero is the most successful model in race history, including 7 years straight (2001–2007)." - a Dakar Rallyról a wikipedia-n...
nem beszélve a Mitsu rallys hátteréről.

magához a poszthoz..mindig érdekel amikor emberek eszetlen helyeken telepednek le. az különidőutazás lehet hogy úgy közlekednek mint az ősemberek ezeken a természetes "autópályákon".
Ami Csomát illeti, nemtom érdemes-e egy évnyi ott eltöltött idő kedvéért így felkapni a helyet :) vagy az lesz a magyar-nepáli barátság konzulátusa?:))

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.02.11. 11:08:30

@KennyOMG: Ebből talán három, ami Magyarországon is így van, idegen forrásra támaszkodsz, pedig nem nehéz hazait találni: zsilett, rotring, nutella

Bocs az offért.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.02.11. 17:06:46

majd egy évet Nepálban eltöltve jól láttam, mennyi pénzt, segélyt, segítséget legombolnak olyasmire, amit nyomban tönkretehetnek...

2011.02.14. 10:00:54

@nexialista: ez a mondatod mit jelent ? Sok segélyt kapnak, vesznek valami technikai eszközöket és ezeket tönkreteszik ?

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.02.14. 12:18:03

@Kulics: tulajdonképp kedvem sincs leírni, annyira elkeserítő tapasztalat volt, csak pár ilyen: iszonyat összegű támogatásokat begyűjtenek szerzetesrendek, mégis saját fajtájuknak pénzért érhető el az oktatás, az ingyen kapott házakat pedig albérelheti tőlük a pórnép...

2011.02.15. 13:24:55

@nexialista: mert idealisták vagyunk, azt hisszük, hogy szellemi-kulturális-erkölcsi ugrást lehet csinálni. Hát nem. Végig kell haladni az úton. Csak azért mert mi azt hisszük ők különb emberek még nagyon nem azok. Ez a mi fejünkben élő hamis kép csupán.

jolt 2011.02.15. 14:24:19

@nexialista:

Pedig ez lenne az érdekes sztori! Saját trekkinget/hegymászást/körülhajózást/miegymást tudományos/kulturális/hazafias célnak beállítva szponzorpénzeket gyűjteni, majd hogy a szponzor/saját ego is megtalálja számítását erről blogot/twittert/facebookot vezetni, na az már kevésbé eredeti.

Nem mondom, hogy ez a blog pont ilyen, és ha ilyen is, akkor is szívesen olvasom, csak jó többet hallani a világ Baraka katalóguson túli oldaláról is...

Dr. Schwanzkopf Rudolf 2011.02.18. 10:45:39

"Mit csinálnak a tibetiek, ha tényleg hideg van?"

Beengedik a kutyát. :)
süti beállítások módosítása